Så gör du webshopen framgångsrik

Det finns fler än ett knep för att starta en affärsverksamhet på nätet som går med framgång, men det gäller att hålla tungan rätt i munnen och satsa på rätt sak under rätt tidpunkt – och när webshopen börjat rulla på kan du boosta försäljningen genom att ta hjälp av influencers.

Om du är sugen på att starta en framgångsrik webbshop finns en del saker du bör tänka på. Till exempel rörande själva logistiken med produkter och produktlager, men framförallt välja en e-handelsplattform som passar bra både för dig som driver shopen och för kunderna. Nästa steg är sedan att locka hit kunderna, och det kan man göra på en rad olika sätt. Har du till exempel funderat över att använda dig av influencers? När skönhetsbutiken Nordicfeel valde att samarbeta med influencern Bianca Ingrosso så resulterade det i ett besöksrekord – som krossade till och med Black Friday shoppingens besökssiffror.

Använd influencers för att driva trafik

Det räcker inte med att sälja en bra prodult på internet för att skapa en lyckad webbshop, du behöver marknadsföra dig på ett bra sätt också. Det är något som e-handelsbutiken Nordicfeel tagit fasta på och tillsammans med influencern Bianca Ingrosso skapade man historia. Man lät henne skapa en egen parfym som sedan skulle säljas exklusivt hos just den här butiken och det gjorde att trafiken till hemsidan femdubblades. Ett lyckat samarbete med andra ord. Till tidningen ehandel.se säger butikens e-handelschef att man väntat sig e ökning, men absolut inte trott att ökningen skulle bli så stor som den blev. Nu är deras nästa steg att fortsätta den här sortens samarbeten – då det just visat sig vara en otroligt bra källa till marknadsföring och försäljning. Så varför inte härma dem?