Gör din webshop lättare att hantera – och att tjäna pengar på

Att starta en webshop är enkelt. Att tjäna pengar på den är desto svårare. Dock finns det några huvudsakliga punkter man ska tänka på för att få ut mer vinst. Att se över IT-system, hemsidan och inköp kan man tjäna mer på än vad man först tror.

 

pexels-photoEn viktig sak gällande e-handelsbutiker är att hitta IT-lösningar som fungerar. En idé är exempelvis att använda sig av Magento från Vaimo vilket sparar tid då det minskar manuellt arbete, och därmed sparar pengar. Tiden man sparar kan man sedan lägga på att utveckla sajten och de produkter man säljer. Att driva en e-handelsbutik är dock inte så komplicerat som det låter. Man behöver inte ha en stor omsättning för att driva en butik. Enligt Driva-eget.se handlar det mer om att ha drivkraften och att våga.

Tips för att tjäna pengar på din webshop

Att tjäna pengar på butiken kan dock vara desto svårare än att starta den, men det finns många saker man kan göra för att underlätta hanteringen av affärer. Nedan löper en rad tips för hur man kan gå tillväga för att maximera vinsten.

 

  • Fokusera på trafiken. Enligt Privata Affärer är trafiken bland det viktigaste med e-handelsbutiken och man bör därför noggrant välja ut om man ska fokusera på direkt, organisk eller köpt trafik och vilka sajter man ska testa. Det man behöver ha i åtanke är den målgrupp man vill nå ut till. Rör sig denna mest på Google, Facebook eller på andra e-handelsbutiker?
  • Logistik och distribution. Tänk noga över vilka inköp som ska göras, vad produkterna kostar att köpa in och att distribuera vidare gällande porto och frakt.
  • Se över hemsidan. Det räcker inte att sälja bra produkter, hemsidan måste vara väl anpassad för att en konvertering eller ett köp ska ske. Enligt en artikel i Veckans Affärer ligger konverteringsgraden hos e-handlare i snitt på två procent. Detta innebär att 98 kunder av 100 inte köper något när de besöker sajten. Man bör därför fokusera på att fånga upp besökare under deras besök. Detta kan man enklast göra genom att vara enkel och tydlig med informationen, undvika överraskningar i form av dolda avgifter som exempelvis frakt eller returavgifter. Man kan även minimera tiden det tar för kunden att gå igenom kassan, genom att fälten är ifyllda i förväg.