Dags att börja annonsera på Facebook

Antalet Facebookanvändare i Sverige har ökat kraftigt de senaste åren. Idag finns det över 5 miljoner aktiva användare i Sverige, vilket motsvarar hela 55 % av Sveriges befolkning. Både användarantalet och användarfrekvensen har ökat kraftigt de senaste åren, mycket tack vare den tekniska utvecklingen som skett. Det är därav klokt att börja annonsera på Facebook, och det finns många tips och råd till en bättre annons.

6165502-thumbs-upIdag är Facebook den snabbast växande medieägaren i världen och fördelarna med att annonsera på Facebook är många. En av de största fördelarna med Facebook är att du som företagare kan vara väldigt exakt i din marknadsföring, genom att till exempel rikta speciella annonser till utvalda målgrupper vid en viss utvald tidpunkt. Det finns en stor potential för dig som företagare för att göra väldigt bra resultat, men det krävs samtidigt en hel del kunskap för att kunna åstadkomma de här resultaten.

Få hjälp med din Facebook annonsering

Om du känner att ni som företag inte har möjlighet att avsätta de resurser som behövs för att själv hantera Facebook annonseringen på ett framgångsrikt sätt så finns det hjälp att få. Ett väldigt bra alternativ är att köpa in den tjänsten från Pineberry. Deras konsulter kan annonsera på Facebook åt dig för en fast månadskostnad och med bara en månads uppsägningstid. Har du som företagare redan de kunskaper som krävs för att annonsera på Facebook kan du självklart sköta din Facebookannonsering själv. Nedan får du hjälp med de mest grundläggande tipsen för en lyckad facebookannonsering.

4 råd för dig som ska börja Facebook annonsera

Nedan följer 4 användbara tips på vad du som Facebookannonsör bör tänka på när du ger dig in i Facebookannonseringens värld.

  1. Hitta rätt målgrupp
    Innan du börjar med din annonsering är det viktigt att du funderar på vilken målgrupp som du vill nå ut till. Ett effektivt sätt att hitta rätt målgrupp på Facebook är att välja de intressen som är kopplade till din produkt. Säljer du träningskläder kan det vara en bra ide att synas bland den målgrupp som har intressen för träning, sport och hälsa. Använd dig även av demografiska indelningar inom den valda intressekategorin. Säljer du exempelvis träningskläder till kvinnor är det viktigt att utesluta alla män.
  2.  Testa dig fram
    Det är viktigt att du testar flera olika annonsbilder för att se vad som fungerar och inte. Ett bra sätt att mäta det är att titta på annonsbildens klick frekvens (CTR). Ju högre klick frekvens, desto billigare blir annonsklick. Det är även viktigt att du hittar flera olika kombinationer av annonstexter för att se vad som fungerar och inte.
  3. Använd dig av ”Call to action”
    Precis som andra marknadskanaler så är budskapet i annonsen avgörande för en lyckad marknadsföringskampanj. Det är därför av extra stor vikt att annonstextens budskap innehåller ett så kallat ”Call to action”, vilket du kan läsa mer om här. Det handlar om att uppmana och guida läsaren att göra det som annonsen avser. Exempel på vanliga ”Call to actions” är ”Köp våra träningskläder idag!” eller ”Anmäl dig till nyhetsbrevet här!”
  4. Använd dig av ”Retargeting”
    Retargeting är både en effektiv såväl om beprövad metod när det kommer till Facebook annonsering. Det gör det möjligt för dig att välja att enbart annonsera till dem som på något sätt integrerat med din hemsida tidigare, vilket ger annonserna en väldigt hög relevans. Efter det att användaren integrerat med hemsidan så visas annonsen i användarens nyhetsflöde. För att det ska fungera är det viktigt att implementera koden på rätt sätt.